fredag 15 januari 2016

In the name of science!!

Det är dax att börja bli liiiiiite mer seriös med träningen. Jag har inte varit den som har varken haft pulsband (ytterst sällan i varje fall), kadens eller andra sensorer över huvud taget. Jag har mest trampat. Jag har kört lite intervaller och backar ibland tills det svartnar för ögonen och jag måste kliva av cykeln, men jag har inga mätvärden eller referenser att jämföra med mellan gångerna.  Jag tror dock att det har lärt mig att lyssna och förstå min kropp och förstå mina gränser. I bland har jag fegat ur och inte pressat mig och ibland har jag väggat totalt, jag har i varje fall lärt mig något vid varje runda. Sakta men säker ökat min kapacitet, men det hade nog gått fortare med med lite mer vetenskap bakom träningen.



Foto: trainerroad.com



Planen är nu att bli en sån där källarcyklist med pulsband och trainer och avancerade träningsprogram. Jag måste börja mäta min kapacitet och min utveckling. Det känns som ett bra steg att ta. Jag gillar att jobba mot mål och detta är ett bra sätt! Jag har klickat hem en Elite Qubo Power Fluid Trainer för en överkomlig peng. Sen är det bara att damma av alla gadgets och koppla in puls-, kadens- och hastighetsmätare. Jag ska också signa upp mig på Trainerroad som är en mjukvara som man kopplar upp sin trainer mot. Hos Trainerroad finns det sedan en ofantlig mängd olika pass och träningsplaner, can´t wait!! Men....ska jag vara ärlig så får nog prylarna stanna i källaren när säsongen drar igång på allvar. Jag tror inte man enbart ska stirra sig blind på data under passen, bättre kanske att fokusera på dom signaler kroppen skickar och lära sig hur man hanterar dessa. Jag har ju inga ambitioner att vinna något eller hamna i någon rekordbok. Det är som sagt kul att sätta upp mål och det finns ingen bättre känsla än att cykla fort och känna att man har kontroll på läget! Det är ju kul med prylar också...

Foto: Elite



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar