måndag 16 maj 2016

In the name of science - uppföljningen

Nu är det ett tag sedan (typ i Januari i år) jag skrev att jag hade tänkt att bli lite mer vetenskaplig i min träning. Så vad har hänt? Väldigt mycket skulle jag säga. Någon gång i November så tog jag mig i kragen och började träningen inför det kommande året. Gick ner några kilon och började träna intervaller i källaren på den gamla spinningcykeln. Moroten har varit Jotunheimen rundt i Juli. I Januari klickade jag hem en trainer, skaffade träningsprogram och diverse sensorer som mäter effekt etc. Det var någonstans där som det hela spårade ur totalt! Det var som att en helt ny värld öppnade sig! Wattbaserad träning!!



Jag körde ett FTP test i Januari och lyckades vrida ut mig själv 3.3 w/kg. Körde stenhårt under en träningsplan som fanns på trainerroad. Efter ett antal veckor så var det dax för nytt FTP test. Denna gång lyckades jag klämma ur mig dryga 300 w vilket innebar 3.6 w/kg. Jag började läsa massvis om träning och kost och nördade ner mig rejält.. I mars klickade jag hem nya hjul med PowerTap nav så att jag kunde fortsätta wattbaserade träningen utomhus.


I mars vägde jag i runda slängar 81 kg. Jag har kört en kolhydrat fattig kost med många träningspass på tom mage för att få igång fettförbränningen. Jag har inte kört någon strikt LCHF metod eller liknade, jag har bara ätit sådant som har en tendens att mätta mer. Av någon anledning så är det ofta inte kolhydraterna som mättar. Mycket grönsaker, rotfrukter och mat med hög proteinhalt. Jag har haft väldigt bra koll på hur många kalorier jag har stoppat i mig.
Träningen och kosten gav resultat! Vid randonnee premiären i mars så kände jag mig fantastisk stark och upplevde att jag inte behövde fylla på energiförådet konstant med gel, bars och annat elände. En härlig upplevelse!



Powertap G3 navet har fungerat fantastisk bra! Powertap navet har inneburit att jag har lyft kvalitén på mina träningspass enormt. Jag har lyckats få pendlingen till jobbet att bli bra pass med wattbaserade intervaller. I skrivande stund är jag nere på 78 kg och mår fantastisk bra! Äter bra nyttig mat och håller järnkoll på vad jag stoppar i mig. En inspirationskälla har varit boken Velochef av Henrik Orre. Fantastik bra bok med många tips!


Under mitt senaste FTP test lyckades jag klämma ur mig 329 watt och med min nya vikt så innebar det 4.2 w/kg vilket jag är sjukt nöjd med. Tänk vad viktigt det är med att kunna sätta upp mål, mäta och få feedback på hur man ligger till. Har du funderingar på att skaffa wattmätare? Fundera inte, köp!! Vilket lyft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar