lördag 8 augusti 2015

Mälaren runt med bärsärkarna

Tranebergsbron - magiskt fint!

Då var det dax igen, Mälaren runt! En helt underbar tillställning arrangerat av Fredrikshof! Starten går kl 6 och man rullar med MC eskort genom ett slumrande sommarstockholm, magiskt...ni hajar, gåshud. Vid Botkyrka kyrka får man ansluta till olika fartgrupper som man tar sällskap med runt sjön.

Min klocka ringde 04.00, gick upp och lagade havregrynsgröt. Den blev misslyckad (hur fasen man lyckas med det) och jag fick kompensera med rejält med sylt. Sen var det ner i källaren och hoppa i kläderna och sätta sig på cykeln för att trampa iväg till starten. Det var redan 17 grader varmt ute. Jag hade kortärmat och hade inte packat med några extra kläder. Det skulle ju bli varmt!

Ett hundratal cyklister innan start!

Min plan var att köra med bärsärkarna. Precis som namnet låter så skall det cyklas snabbt (men man stannar och käkar)! Jag räknade iskallt med att bli avhängd. Kaptenerna styrde upp två-par efter att MC'n släppt. Exemplariskt! Vi var 16 pers i gruppen och körde effektivt ner mot Södertälje. Mina ben kändes blytunga och de ville inte riktigt komma igång...jag hann tänka hur fasen skall detta sluta?!! Ska man bli avhakad innan Strängnäs?? Skärpning för i helvete! Vakna benjävlar!!! Men det brukar iof ta några mil att få igång påkarna. Efter Södertälje mot Strängnäs började vi få upp farten, det var kantvind tror jag, men vi höll 36-37 km/h. Vädret var kanon!! Vilken start!!

Bärsäkrarna in action utanför södertälje typ...

Plötsligt var vi i Strängnäs, där vi stannade på en mack för att ringa och förvarna restaurangen om vår ev. lite tidiga ankomst. Benen var igång!! Vi stormade på och efter en stund var vi framme i Torshälla och käkade lunch på golfklubben! 15 mil... va fasen hände!? Det serverades köttgryta, grymt gott! Vi snackade, käkade, fikade och hade inte bråttom... När vi stack från restaurangen så rullade först snabbgruppen in med Ted i täten. Bärsärkarna drog iväg och satte igång jakten på de två utbrytarna Magnus och Marcus som skippade lunchen och fortsatte på egen hand i sann randonneur-anda! Vi kom aldrig ikapp.... Vi trampade på mot Kungsör och Köping. I någon av backarna innan Köping ville köttgrytan komma upp, jag tvingade dock ner den igen, ingen höjdare. Jag sköljde ner den med lite sportdryck. De 6 milen till Köping gick fort, vi var framme på ett nafs och vi han beta av en hemlig kontroll på vägen i Kungsör.

Hemlig kontroll och kontroll av...att allt sitter kvar.

Stämpling i Köping!

I Köping var det stämpling och vi fyllde på flaskorna. Gruppen var fortfarande hyggligt stor, säkert 10 pers. Några såg dock lite krokiga ut. Efter Köping fick vi vinden i ryggen. Kaptenerna tog ett beslut att köra en belgisk kedja efter stoppet. Planen var att hålla 36 i snitt...det gick sådär!! Det var sol och medvind!! Fasen va det gick! Vi flög fram!! Helt underbart! Vi snittade en bit över 38 km/h fram till Västerås. Mellan Köping och Västerås är det fantastisk fina vägar men de är rätt kuperade, det kändes i låren... Vi tog ett stopp efter Västerås och fyllde på flaskorna....och pinkade.....igen. Jag vet inte vad det är med män i 40+ års åldern...det måste pissas jämt och ständigt! Med våld lyckades jag klämma ur några droppar marmelad liknande vätska jag med. Det var varmt och man svettades kopiöst! Tröja och brallorna var salta och det sved i ögonen av allt salt. Vi rullade på mot Enköping och hastigheten var fortfarande konstant över 40 km/h på platten. Det var super kul! När vi rullar in i Enköping så kraschar en av cyklisterna i gruppen. Vägen smalnade av och farthinder gjorde att det blev lite stökigt. Han gick på ett hjul och stod på huvudet. Han var bara någon centimeter från att träffa trottoarkanten, då hade det slutat riktigt illa! Han blev liggande en stund men kunde efter någon minut ta sig till en gräsmatta i närheten där vi plåstrade om honom. Han bröt och tog en taxi tillbaka. Förhoppningsvis så repar han sig snart!

Något skärrade efter kraschen så fortsatte vi genom Enköping och mot Bålsta. Farten var fortfarande närmre 40 och jag började känna mig lite krokig, låren var sura, men jag bet ihop och satt med i rotationen. Jag knaprade i mig ett gäng GT tabletter svepte en pissljummen gel. I Bålsta gick vi ner på ett led. Nu var jag rejält sliten!! Jag fick kramp i höger vad...fan! Att cykla på ett led skördade några offer, vi var 6 pers kvar när vi rullade in i Kungsängen. Pang! Kalle får kramp och sjunker ihop... En stund senare släpper Martin, 5 kvar... Nu sprutar det mjölklsyra ur mina porer känns det som. Jag får slita som en hund för att hänga med. Jag hinner pusta ut vid några rödljus och Martin kommer ikapp. Inte långt kvar. Mollo klipper skylten i Barkarby (för han är den enda som vet vart den står) och en stund senare rullar vi in på parkeringen i Barkarby. Vi är i mål!

32 mil senare....!

Vad gör man inte för ett tygmärke! 3:e raka MR!

God öl!!

Jag vågar inte sätta mig, för då skulle jag nog inte komma upp.. Ja stapplar runt och käkar korv och snackar skit med de andra. Vaden krampar fortfarande... En efter en rullar den splittrade gruppen in. Efter en stund blev vi ölsugna och några till gick till LBs. Vi satt där en stund och snackade om vår egna förträfflighet och den lyckade dagen! Det är så jäkla roligt att cykla i grupp med starka cyklister som vet vad de håller på med! Som grädde på moset så var vädret på topp! Tack alla ni som cyklade med bärsärkarna, riktigt riktigt roligt!! Stor eloge till er som anordnar detta lopp, hatten av! Vi ses igen!