tisdag 22 september 2015

HTFU - Vintercykling



Ja jäklar va tiden går. Snart är det jul... För egen del så går cykelsäsongen över till en mer "Harden the fuck up" betonad fas. Regn, rusk, kallt och snö. Jag får ofta frågan vad man ska ha för kläder när man cyklar på vintern. Jag tänkte jag skulle koka ihop någon form av tips...

Min grundregel är att om det är kallt ute så skall du försöka vara så torr som möjligt! Hela konceptet med svett är ju att kyla kroppen. Svett leder värme 30 ggr bättre än luft vilket blir ett vansinnigt effektivt sätt att kyla ner en överhettad kropp. Problemet är bara att om det är kallt ute kan det leda till problem att du blir nedkyld och dör (typ). Om det dessutom blåser mycket så ökar kyleffekten markant.

Som exempel:
0 grader och 0 m/s ger en upplevd temperatur på 0 grader
0 grader och 5 m/s ger en upplevd temperatur på -9 grader


Nu ska jag inte lura er att tro att jag har haft någon typ av vetenskaplig forskning som stöd när jag klär mig när jag cyklar på vintern...far from it! Jag har nog en mer Darwinistisk syn på det hela, om det kändes kallt så var det nog kallt och då får jag klä på mig lite mer nästa gång. Min absoluta favorit i samlingen av misärrundor är Tour de Öetzi som Johan bloggade om. En fantastiskt lärorik och härlig upplevelse på många sätt.

Jag har några principer som jag följer dock. Flera lager, material som transporterar fukt, och ett lager som är vindtätt och andas! Jag tänkte ger er en liten guidad tur i min walking-cykel-closet. Vilka favoritplagg jag har och varför!

Jag börjar nedifrån och upp.

På fötterna:
Varma stumpor. Lizard skins skoöverdrag. Dessa är grymma. Inte för att de är extremt varma eller särskilt vattentäta, men de har en grym design. De har en gardborrelösning som funkar fantastiskt bra, man öppnar upp hela överdraget och slipper dragkedjor som krånglar. Det finns säker varmare och bättre alternativ men jag gillar dessa skarpt!

lizardskins.com

Jag kör med mina vanliga SPD dojor som jag byter ut sulan på till ett par mer isolerade. Om det är riktigt kallt tar jag fram det tunga artilleriet, mina 45NRTH Wölvhammer!! Bara namnet skriker, KÖP MIG, tills man ser prislappen, men den är värd varenda spänn! Fantastiskt välgjorda och genomtänkta! Om du fryser i dessa bör du fundera över om du överhuvudtaget ska vistas utomhus.

www.45nrth.com

På benen har jag två par brallor. Underst har jag mina vanliga favorit bibs. Över dessa har jag ett par vindtäta och varma långa bibs utan "blöja". Mina är de tyska testvinnarna från Löffler. Dessa har jag haft ner till -10 grader utan problem. Blir det kallare än så har jag haft långkallingar under. Är det riktigt jäkla kallt så kör jag även med ett par knickers från Endura.

http://www.loeffler.at/
www.endurasport.com

På överkroppen har jag gått all-in på sportwool! Ett fantastiskt material som transporterar fukt mycket effektivt. Underst har jag en "base layer" ulltröja från Rapha.

www.rapha.cc

Över "base layer" tröjan har jag en långärmad sportwool tröja från TØRM. Gymt fin kvalité med genomtänkt design!

www.torm.cc

Över detta kör jag något som är vindtätt och som andas. Favoriten är Rapha Rain Jacket. En annan jacka som funkar bra  är en jacka från Endura andas (20000 g/m2/dag), vilket är ganska bra. En Gore Text jacka andas med ca 25000 g/m2/dag.

www.rapha.cc
http://www.endurasport.com/

På huvudet har jag alltid keps av något slag, skärmen är ovärderlig när det snöar eller regnar.

https://www.showerspass.com/


På händerna har jag testat alla möjliga varianter. Min favorit är ett par varmare THINSULATE och WINDSTOPPER fleece handskar som funkar kanon! Om det är mörkt kör jag med ett par arbetshandskar med reflexer m.m. från Blåkläder.

Vintercyklister (jag sist, som vanligt)


//Jensa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar