lördag 13 maj 2017

Barkarby 300 - vamos a la Öregrund

I veckan har jag cyklat exakt 9 minuter. Det tar 9 minuter att cykla 2 varv runt Arlanda test track inklusive krasch. Klarade mig hyfsat men handleden såg inte riktigt bra ut och ett revben gjorde ont. På onsdagen såg handen ut som en fotboll och jag satte mig på akuten för att få den röntgad. Ingen fara sa doktorn, bara tuta och köra!  Jag var skeptisk i torsdags om jag skulle komma till start, kändes inte kul att cykla 30 mil med en stukad handled. Men på fredagen kändes det riktigt bra, jag kör!

Vi blev 28 startande. Lite kylslaget på morgonen men strålande sol och lite medvind. Vi trampade mot Sollentuna och vidare ut mot Markrim och Husby etc. Så jäkla nice! Dessa vägar är ju fantastiskt fina! Långa fina förningar i bra fart. Vi kryssade mellan gårdar, åkrar och for fram på slingriga skogsvägar. GÅSHUD! Det är så man vill ha det!



Första kontrollen ligger i Knutby 88 km från start. Det var ett förvånansvärt stort gäng som rullade in i Knutby och kastade sig över delikatesserna som fanns att erbjuda i den lilla ICA butiken. Jag valde en saftig trekantsmacka som var sådär härligt såsig och mjuk som bara en trekantsmacka kan vara som har lagrats omsorgsfullt i några dagar. Efter lite snack och ätande kastade vi oss upp på cyklarna och rullade vidare mot Gimo. Vi hade bra fart och det var några som slita hårt för att hänga med.  Vägarna och lanskapet är fantastiskt fint! Det är fint ända fram till Gimo, sen är det inte så fint...väg 292 (a.k.a. "Gimorakan") kommer inte få några priser för varken estetik eller upplevelsemässigt. Efter Gimorakan svänger vi vänster upp mot Harg, Östahammar och därefter ut på en fin väg mot Öregrund. Det klassiska doften från kogödsel som förföljt oss sedan Upplands Väsby byts ut mot härlig doft av tång och hav. Kl 13 rullar vi in i hamnområdet i Öregrund, ser rätt trevligt ut, någon gång ska jag unna mig att sitta i hamnen och käka ackompanjerat av måsar och andra sjöfåglar...men det blev inte idag (heller). I stället blev det ett halv kilo kall risgrynsgröt, en pucko och kexchoklad. Jag och Stefan rullade i väg lite tidigare för att släppa på trycket utanför stan. Vi möter Johan och Nypan som släppte tätgruppen tidigt efter en punka. De såg ut att trivas. Efter några minuter kom vårt gäng, det var något färre denna gång.. jag skulle tro att vi var knappt 10 man som satte far mot Gimo igen. Nu fick vi smaka på motvinden! Det gick helt plötsligt inte så lätt längre, nu fick man skärpa till sig när man var uppe och drog, det var tröskelwatt plus lite till som gällde om man ville röra sig framåt. Man fick trösta sig med att vägarna var lika fina som de var för någon timme sedan då vi passerade (fast åt andra hållet).

Vi körde på ganska hårt och sträckan ner till Knutby skördade några randonneurer, vi gick från 10 pers till 5 innan Knutby. Utbudet hos ICA handlaren hade inte förändrats nämnvärt, det var dock lite urplockat när det kom till kanelbullar och drickyoghurt av någon anledning. Jag klämde ett wienerbröd och lite saltlakrits innan vi gränslade våra stålhästar och red iväg mot Barkarby. Vinden på det öppna fälten norr om Arlanda var minst sagt fostrande, det var bara att bita ihop. Jag skyfflade i mig resten av Pågen gifflarna som legat i ryggfickan sedan starten och kände mig på topp. Jag hade till och med lite överskottsenergi som jag la på lite sprättande i backarna. Vår lilla 5 manna grupp gnetar på och om en liten stund kan vi bokföra ännu en underbar dag på cykeln, bara slutspurten kvar. 18.20 rullar vi in på Lilla Barkarby väl förtjänta av en öl! Vi snackar skit en stund innan gruppen åker hem. Jag kom på att jag var lite hungrig, så jag stannade och käkade hamburgare med Wei och Niklas.

Tack för en kanonrunda! Bra jobbat och samarbetat sista biten Thomas, Magnus, Jocke, Stefan, 100% cykelglädje! Vilken dag, den ska jag suga på länge!    

https://www.strava.com/activities/984487347

http://labs.strava.com/flyby/viewer/#984487347?c=u6s5qe4q&z=8&t=1P5g3x&a=sxWuOmekrjq_u6461aOvOmi0rzpHIrA64p-wOktvsDo


2 kommentarer:

  1. Kalasrunda faktiskt! För en gångs skull bra väder och den här rundan inbjuder ju till brevetcykling som det " ska vara". Nån gång borde du testa att ta en riktig rast i Öregrund och njuta lite av ett längre stopp ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång, jag lovar..! Jag har nog aldrig upplevt brevet cykling som den "ska vara", hamnade i fel sällskap från början med idel snabbcyklare som knappt hade tid att ha ketchup på korven och käkade mumiebulle med pappret på för att det går snabbare.

      Radera