söndag 28 maj 2017

Barkarby 400 - deltagarrekord och kanske årets runda!

Man blir lite mosig efter att ha cyklat en hel natt kan man lugnt säga. 40 mil är långt men inte extremt i dessa sammanhang, att göra det på natten gör det hela lite mer spännande. Jag har svaga minnesbilder över att jag lämnade LBs sådär runt fem igår och att jag på något sätt tog mig hem, jag tror att jag duschade och skulle kolla på Girot, minns inte så mycket mer. Vaknade kl  20.30 av att Thibaut Pinot spurtade hem den näst sista etappen på Girot. Jag pallrade sedan iväg till pizzerian och bestälde den största pizzan de hade med både bacon oxfilé och bea. Den satt riktigt fint!

Årets Barkarby 400 bjöd på ett deltagarrekord. 38 startande. Det är helt sjukt! Att folk väljer att cykla upp till Gävle en fredag under natten är bortom allt förstånd. Det är ju för tusan jobbigt att åka bil till Gävle. Men upplägget är genialiskt, och jag tror att det är just det som lockar! Man startar kl 23 på fredagen på LBs i Barkarby. Man hinner snacka skit innan, sen cyklar man lite så att man är tillbaka till att LB's öppnar igen. En bra distans och att göra den på natten ger den en extra krydda och man får verkligen uppleva tjusningen med randonne.

Jag dök upp vid 21 snåret, Oscar och Benny satt och laddade med hamburgare. Jag fick även möjlighet att snacka lite med super debut Stina som egentligen, inners inne, är långdistanscyklist men har hamnat i fel umgängeskretsar och slarvat bort sitt liv genom att springa ultra. Hon har en sjukt imponerande meritlista, med fina placeringar på SM, EM och VM. Riktigt roligt tillskott!

38 pers!


Mitt i natten, någonstans utanför Tierp

En blöt väg..



Klockan 23 drog vi iväg. Stämningen var på topp. Amir var så jäkla het så att han låg 20 meter framför första klungan. Jag seglade med lite längre bak. Efter Märsta så delas vi upp i två klungor, en snabb och en galet snabb. Jag låg och surrade i den bakre klungan och hade inte så bråttom. Vi rullade upp mot Uppsala, passerade bron som vi invigde på 20 milaren. Framför oss ser man en röd lysmask av cyklister, ser rätt ballt ut när den ringlar fram längs med vägen. I Uppsala blev det ett stopp på Circle K, kaffe och bulle och sen upp på cykeln. En av de lokala förmågorna (troligtvis lite påerkad av både det ena och det andra) som hänger på Circle K 01:00 i Uppsala passade på att inspektera cyklarna, däcktryck och utrustning. Både jag, Johan och Toni passerade testet - vi kunde pusta ut, vi var okej killar. Han gav oss lite tips och råd innan avfärd. 1-2-3 och ut i en vinge, sen är det bara att köra på! Kör kör kör!

Vi fortsatte genom ett öde Uppsala, det snackades och tramsades i klungan. Timmarna gick och att flöt på bra i medvinden. Det är sisådär 12 mil från Uppsala till Gävle som är det andra stoppet. Någonstans innan Tierp? började det regna.  Det började med blöta vägbanor och sedan blev det duggregn som sedan övergick i spöregn. Jag borrade ner mig i bocken och bara körde, fasen va gött det är när det är lite misär! Några stannade för att dra på sig regnjacka, jag struntade i det och rullade vidare lite sakta. Sen kom Amir och blåste om mig. jag tog rygg och tillsammans så körde vi ikapp några som stack iväg tidigare från Uppsala. Vi blev tillslut 5 man som dundrade på genom Månkarbo, Tierp och Älvkarleby.

Mot Sandviken i samlad trupp

272:an

Östervåla



Toni anför!



Det hade ljusnat och temperaturen låg på runt 10 grader. Vi rullar in i Gävle strax innan 5 på morgonen. Tjejen i kassa fick inte riktigt ihop det att vi hade cyklat från Barkarby. Hon konstaterade att vi var helt galna bortom räddning. Jag handlade kaffe, bulle, banan och en macka. Efter en stund så rullar klungan in. Vi tog det lite lugnt och väntade in alla. Nästa stop är Sandviken, det är bara 2  mil dit. Solen har börjat värma och man börjar torka upp så sakta. Molnen försvinner och när vi rullar in i Sandviken är det klarblå himmel och solsken! Sandviken är dött, finns inte en butik eller mack som är öppen... Vi gör ett kort stopp. Jag lättar på klädseln och kör kortärmat. Efter Sandviken kör vi 272 ner mot Östervåla, en fantastiskt fin väg!! Vi är säkert 15-20 man i gruppen. Vinden har mojnat och börjar vrida sig, vi kommer att få medvind hem också, helt galet!! Allt är på topp! Jag tänkte att jag skulle njuta av den sista Giffeln i ramväskan. När jag lirkat upp den så slinker den ur handen på mig, förlorad...suck, min sista giffel.

Snyggt!


Räkmacka


Oscar



Efter några mil så måste vi göra ett stop, när vi stannar springer Neil in i skogen, han gör en s.k. Tom Domoulain eller också sitter han och kissar...knappast troligt, han ser lättad ut när han återvänder :-) Det går fin fint ner längs med 272:an. Vi passerar små byar och vyerna är fantastisk fina. En av de finaste sträckorna är genom Gysingen med broarna över Dalälven. Jag och Jonas kom helt av oss och gjorde en förning halvägs ner till Östervåla. På vägen blev det lite stopp, en punka där, någon skulle kissa, pumpa lite luft. Straxt efter 8 så rullar vi in i Östervåla. Jag trycker i mig en enorm räkmacka, risgrynsgröt och salta bilar. Vattnet i flaskorna byts ut till Cola och ramväskan är proppad med godsaker. Jag undrar om jag inte gick upp i vikt på denna rundan. I samlad trupp så drar vi iväg igen. Amir ligger och maler på i täten på tunga växlar. Jag skulle tror att jag trampar 3 ggr så fort som Amir som i sin tur har 3 ggr så tjocka lår som mig :-) När vi närmar oss Uppsala så svänger vi av på en super fin liten väg och nu börjar det gå undan. Vi kör helt vilt, höga på livet, ner till Uppsala, helt underbart! Efter en glass på Shell så satt vi på cyklarna igen och hade 6 mil kvar till Barkarby. jag känner mig på topp och med 3 mil kvar så hör jag Amir "..nu är det tre mil kvar och alla hittar, nu kör vi!". Det vore väl själva fan om man inte kan få Amir att krokna tänkte jag. I Märsta finns det en härlig backe, jag gör ett ryck och hänger av Amir, nu ska han få kämpa för att komma ikapp tänkte jag! Sen kom ett rödljus...som satte stopp på planerna. Jag hoppas han blev lite trött. Vi cyklade sedan lugnt och städat till Barkarby. Skyltspurten blev ju sådär halvrolig, Johan gjorde en trippel Salhcow ut i gräset och skrapade upp sig. Mange stack iväg som en raket knep skylten, jag hade inte så mycket att sätta emot. Efter ca 14 timmar och 40 minuter så rullade vi in i Barkarby. Afterbiken blev en riktig höjdare. Vi satt och gassade i solen och ölen rullade in! Tack alla för trevlig sällskap, vilken fantastisk tur vi fick!

Michel somnade


https://www.strava.com/activities/1007831009





2 kommentarer:

  1. Härligt skrivet och starkt kört! Lite tokiga är ni nog 😊

    SvaraRadera
  2. Härligt skrivet och starkt kört! Lite tokiga är ni nog 😊

    SvaraRadera