söndag 4 juni 2017

Uppsala 300 - en landsvägsorgie i Dalarna!


Planerna för helgen blev inte riktig som jag hade tänkt. Jag skulle cyklat Siljan med SCK men hade missat en liten detalj nämligen en familjeaktivitet på fredagen... att köra upp till Rättvik under natten kändes inte som ett alternativ. I stället så blev det Uppsala 300 med start kl 8 på lördag morgon. Jag körde denna runda förra året och tycker den är fantastiskt fin! Det blev 8 timmar njutning i fin miljö, resten av tiden är transportsträckor.. Stämplingarna är i Östervåla - Torsåker - Långshyttan - Horndal - Heby och slutstämpling i Uppsala. Jag packade in cykeln i min citroen C1, kanske en av världens minsta bilar. Jag får precis plats med cyklen om jag plockar bort framhjulet, fäller alla säten. Väl framme i Uppsala så upptäcker jag att jag glömt telefonen, skit, man kan ju inte cykla med utan telefon. Bengt påpekade dock att det även gick att cykla brevetter innan mobiltelefonen hade uppfunnits. Bengt har ju cyklat sedan tiderna begynnelse, då var det telegram alternativt om man kunde hitta någon signallist som som kunde skicka ett morsemeddelande till omvärlden som gällde. Nu för tiden är man ju lite bortskämd med att alltid kunna vara i kontakt med omvärlden och t.ex. kunna rapportera att man äter kall risgrynsgröt på Ica i Torsåker.

Första sträckan upp mot Östervåla går på slingrande vägar, vi passerade whiskytillverkaren Gammelstilla. De gjorde tydligen sin första leverans nu i år. Vi hade som vanligt lite bråttom hann inte stanna. Vägen upp till Östervåla är bekant, vi cyklade samma sträcka förra helgen fast åt andra hållet under Barkarby 400 med nattstart. Efter ett snabbt stopp på Tempo så cyklade vi vidare mot Torsåker. En av banans absolut finaste sträckor är upp mot Gysinge. Framme i Torsåker ramlade vi in på ICA stämplade lite snabbt och drog vidare mot Långshyttan. Det är ca 3 mil till Långshyttan och landskapten börjar bli ganska kuperat med en hel del sköna backar. Jag lämnade gruppen bakom mig och körde på själv till nästa kontroll. Gött!! Jag susar upp för backar och rullar genom orter som Sandviken, Stjärnsund och Rörshyttan. Vi hade snackat ihop oss om att käka pizza på nästa stop. När jag rullar in i Långshyttan är det fest i den lilla byn. De har ordnat hoppborg åt barnen och de vuxna står och tittar på en bil som bränner gummi på en parkering. Pizzerian och grillen över överfulla... Det blev en neandertalarlunch. Jag slavsade i mig två kycklingklubbor och Ahlgrens salta bilar. Det får bli pizza på nästa stopp istället.



Vi rullar vidare och cyklar längs med Dalälven vid Husby. Galet vackert! Efter en stund kommer vi fram till Olshyttebacken. En rejäl stigning, t.om. så att det slår lock för öronen när man kommer upp en bit i backen. Det är en två km lång backe med 6% snittlutning. Tänk om man hade haft en sådan backe i Kungsängen, det hade varit gött! Jag och Bengt pinnar på och når toppen några minuter före de andra, vi rullar vidare mot pizzerian AMIGO i Horndal. Vi beställer pizza och slår os ner och pustar ut. Efter en stund rullar de andra in.



Resten av resan kan sammanfattas med mera Dalälv, fina vägar, raksträckor, pucko i Heby och lite sprätt innan Uppsala. Vi rullar in på Circle K kvart över åtta. Tack alla för en trevlig tur!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar